Hostel Adonis

♛ Costinesti ♛

Profita! Tel: 0742.100.480 - Orange - 076.43.100.43 - Telekom - 0732.00.88.77 - Vodafone

Site Search


Povestea esuarii navei Evangelia

"La 15 octombrie 1968, la Grup a fost primit un semnal SOS, prin care o nava sesiza prin radio ca se afla in stare de dificultate. Marea era foarte calma, vantul nu batea cu forta. Mesajul radio cuprindea pe langa caracteristicile navei si a incarcaturii, si pozitia in care se afla la momentul semnalarii starii de dificultate, adica latitudinea si longitudinea." Verificand pe harta coordonatele transmise de nava, salvatorii de la GIS, au constatat ca nava era esuata undeva intre Gura Portitei si bratul Sfantu Gheorghe, inaintand adanc pe uscat. Dupa un nou contact radio, nava a transmis alte coordonate, de data aceasta indicand o pozitie undeva pe litoralul dintre Gura Portitei si zona Vadu.

"Echipajul salvatorului Voinicul s-a deplasat imediat catre ultima pozitie semnalata de nava in dificultate. Din pacate, in punctul dat de coordonatele transmise nu a fost gasita nici o nava. Din nou s-a luat legatura cu nava Evanghelia. De data aceasta nu a mai raspuns", ne-a declarat Mircea Ionescu. Tacerea suspecta l-a determinat pe seful GIS sa solicite cautarea vasului aflat in dificultate, apeland si la salvatorul Albatros (acesta avea pescajul mai mic decat Voinicul, si putea sa navige mult mai aproape de uscat). "Am inceput cautarile in directia opusa coordonatelor date de greci. Banuiam eu ceva." Pornind spre sud, undeva in dreptul statiunii Costinesti, a fost localizata nava Evanghelia. Aceasta era esuata pe un petec de nisip, singurul de altfel din toata zona; in rest, malul si fundul marii sunt predominant pietroase. Salvatorul Albatros a ajuns la nava esuata pentru a duce la semnat contractul de salvare si apoi a inceput verificarile corpului navei. Echipajul salvatorului a fost primit foarte bine de marinarii greci, inclusiv de comandantul navei care era, surpinzator, de origine romana. La un control al navei, salvatorii au gasit in magazia nr. 4 un motor naval de mici dimensiuni, ambalat, ce avea ca adresa de destinatie portul Constanta, (la Constanta s-a dovedit ulterior ca nimeni nu astepta o asemenea marfa). Cambuza navei era plina cu alimente, ca pentru un voiaj de lunga durata.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Salvare cu de-a sila

Dezesuare", spune comandantul Mircea Ionescu. "La nava Evanghelia au fost coborate la apa ancorele si lanturile din dotare. Nava a fost debalastata si totodata a fost deversata intreaga cantitate de apa tehnica si apa potabila din tancuri. S-a constatat ca Evanghelia se usurase bine in urma acestor operatiuni." Calculandu-si punctul cu precizie, nava salvator Voinicul s-a ancorat in larg si a dat parama de remorca navei Evanghelia. Dupa cateva ore de tras, Evanghelia plutea din nou, fiind dezesuata. "Parea ca toata lumea era multumita! Dupa operatiune, navele Voinicul si Albatros s-au intors in Portul Constanta pentru alimentare cu combustibil, urmand sa se intoarca a doua zi cu cativa oficiali romani ce doreau sa se prezinte la locul esuarii. In zorii zilei urmatoare, nava de salvare Voinicul revine la locul esuarii. S-a calculat din nou punctul anterior fata de nava asistata." Pozitionandu-se in locul de unde cu o zi inainte a tras nava de pe uscat, comandantul salvataorului a ordonat sa se trimita din nou parama de remorca catre Evanghelia pentru a trage nava mai mult in larg, deoarece in pozitia in care fusese lasata nu avea loc de manevra.

Noaptea, grecii au pornit motorul si au esuat din nou

Uimitor, la momentul intinderii paramei de remorca s-a constatat ca Evanghelia era din nou pusa pe uscat, de data aceasta mult mai adanc. Lui Ionescu acest fapt i s-a parut foarte suspect caci, spune el, “marea nu a fost deloc agitata, vantul nu a batut cu putere, ca sa poata impinge nava inapoi pe uscat". Avand o vasta experienta cu grecii, comandantul Mircea Ionsecu a devenit suspicios si a trimis rapid un scafandru sa verifice pupa navei Evanghelia. Scafandrul a raportat ca elicea navei era avariata proaspat, semn ca motorul a fost pus pe "toata viteza inainte", astfel ca elicea a fost avariata de fundul apei. "In acel moment am stopat salvarea si s-a intrat in litigiu cu armatorul grec." Dupa nici 24 de ore, echipajul a parasit vasul definitiv, plecand ulterior si din Romania. "In astfel de situatii nava revine statului pe litoralul caruia se afla, mai ales daca statul respectiv a intervenit cu nave de salvare proprii. Nava fiind abandonata, statul roman a recuperat de pe ea motorul aflat in cala magaziei nr. 4, lenjeriile de pat si alte bunuri ce au intrat in depozitele Navrom Constanta" ne-a mai spus comandantul Mircea Ionescu. Pe 6 ianuarie 1969, o nava sora cu Evanghelia, pe nume Anastasia, a esuat in conditii identice la Movila Sara (zona Constanta Sud-Agigea). Singura diferenta ca a fost ales un timp nefavorabil, care, totusi, in situatii clasice de navigatie nu ar constitui motiv de esuare. Aceste esuari sunt o practica curenta a armatorilor greci pentru obtinerea primelor de asigurare. In cazul navei Evanghelia asiguratorii au refuzat sa mai acorde prima armatorului grec, in urma consultarilor facute de salvatorii romani.